Tuesday, December 05, 2006

Od Krstaških ratova do strukture Ričat

Gledajući skorašnje izmene na srpskoj Vikipediji, zapazio sam neku sitnu izmenu na članku o neznamtinijakojem krstaškom ratu. Imao sam i ranije predstavu kakvo je to bilo sranje, ali sam hteo pobliže da se uputim.

Pošto je prošao poneki dan, krenuo sam, upravo u cilju pisanja pričice za blog i moje nedeljne izveštaje, da pročitam o njima na engleskoj Vikipediji. Pa je krenulo...

Neću ovde o tome šta mislim o svim tim sranjima, obećavam :) To sam ostavio za poseban članak.

Već negde na početku, otišao sam da se bolje uputim u Mavare. Uvek mi je bila interesantno brkanje Mavara i Maora. Pritom, i na engleskom imaju vrlo slična imena. Neko je nekad od naših novinara rekao da su Maori bili veliki narod koji je nekoliko vekova držao velike delove Španije. Na to mu je jedan drugi novinar odgovorio kako je sigurno da su Maori morali biti veliki narod kad su na svojim kanuima prešli čitav Indijski okean, potom i Atlantski uzduž da bi stigli do Španije, osvojili je, a potom se vratili na Novi Zeland.

Interesantno je i to da su Maori uistinu ratnički narod, čija su postojbina Havaji. Za razliku od australijskih domorodaca, Maori su se vrlo brzo snašli u trgovini sa Englezima, a ratove su izgubili zato što ipak nisu imali englesku tehnologiju.

Nego, otkud ti Mavari tu? Imaju neke veze i sa Kartaginom, ali imaju veze i sa Mauritanijom. Otišao sam da vidim kakva je Mauritanija.

Tuga. A u toj Africi ima i tužnijih. Odmah pored Mauritanije je Mali, koji je treći od pozadi po indeksu životnih uslova. A tu su u blizini i Sijera Leone i Niger, koji zauzimaju pretposlednje i poslednje mesto.

Pišući ovu priču, umesto da dovršim o tome gde sam stigao, otišao sam još dalje.

Pročitao sam malo o Nigeru, ali onda mi je oko zapalo za narod Krio i njihov jezik. U pitanju su potomci oslobođenih robova iz Sjedinjenih Američkih Država i govore kreolskim jezikom koji je mešavina engleskog i lokalnih afričkih jezika.

Onda me je zbunilo to što je Fritaun glavni grad Sijera Leonea, a ne, kako sam se ja sećao, susedne Liberije. Otišao sam na članak o Liberiji i ustanovio da sam godinama živeo u zabludi ;) Glavni grad Liberije je Monrovija :)

A Liberijci su posebna priča. Stigli su tu sa juga SAD i nastavili su da reprodukuju južnjačke šablone u novim uslovima. Među njima i domorocima napravio se jaz, a oni su, kao tipični Ameri i građanci, smatrali domoroce necivilizovanim i sebi su dali u zadatak da ih civilizuju, a time i njima vladaju. Ma, pročitajte o tome u članku o Liberiji. Jedna klasična vrsta ljudske gluposti i to tako karakteristična za svako vreme. Ni u Srbiji se od tog oblika fašizma ne možemo odlepiti.

Nego, da se vratim na priču...

Ta Mauritanija je stvarno tužna. Pogledajte članak o njoj i bacite pogled na ovu sliku. Nije to kao u Keniji, u kojoj nema struje, ali ima hrane na sve strane. Mauritanija je na oko 90% svoje teritorije u pustinji.

A onda, eto, nešto što je ipak dalo malo drukčije svetlo. U Mauritaniji se nalazi jedan prirodni fenomen, struktura Ričat, koja izgleda kao oko prečnika 50 kilometara. Bacite pogled na članak na Vikipediji i obavezno uvećajte slike, a pogledajte i članak na Nasinom sajtu.

No comments: